Wasserglasmethode®

Dipl.psih. Angelika Šlotmane (Vācija)
Wasserglasmethode®
diskalkulijas terapijai, kā arī matemātikas apmācībai jebkuram bērnam
Wasserglasmethode® ir pirmā metode visā pasaulē, kura piedāvā pilnu matemātikas apguves komplektu. Tā ir balstīta zinātnē, sekmīga un viegli apgūstama. Metodes ģeniālā un vienlaikus vienkāršā pieeja ir viegli izskaidrojama:
Līdzšinējo garlaicīgo un nesekmīgo skaitīšanu vienā dimensijā aizstāj darbošanās četrās dimensijās laikā un telpā – visas skaitļu telpas tiek attēlotas, izpētītas un saprastas, ņemot talkā cilindriskas glāzes, kuras tiek pildītas ar ūdeni.

Daudzi pēdējo 20 gadu laikā veiktie kognitīvās psiholoģijas pētījumi ir pierādījuši, ka cilvēks pamatu pamatā labāk un efektīvāk spēj atrisināt konkrētas un loģiskas, nevis abstraktas problēmas. Tas nozīmē, ka konkrēta pieredze, ja vien tā ir loģiski pareiza, mums ļauj daudz vieglāk abstrahēt problēmas un empīriski iegūtās zināšanas attiecināt uz dažādām situācijām.
Sākumskolas mācību plāns, kurā bērnu pirmajai intensīvajai saskarsmei ar matemātisko loģiku ir paredzēts izmantot dažādu priekšmetu saskaitīšanu, ir abstrakts un pat maldinošs. Ja tiek strādāts ar saskaitāmiem priekšmetiem, tad stingri ir definēts skaitlis „1”. Līdz ar to aktivizēta tiek saskaitošā rēķināšana. Izmantojot izplatītākos mācību un terapijas materiālus, mēs, tā teikt, provocējam matemātiskās loģikas kļūdainu uztveri un drīzāk veicinām, nekā kavējam rēķināšanas nespēju. Sekas ir vērojamas ļoti daudzu cilvēku rēķināšanas tehnikā – matemātiskus saturus tie parasti iekaļ no galvas tikai formulu veidā un shematiski. Ar metodi Wasserglasmethode® es esmu izveidojusi rēķināšanas materiālu, kas nav saskaitāms un kā tāds automātiski palīdz veidot intuitīvu sapratni par daudzumu. References lielums tiek definēts (pilna glāze vienreiz ir 10, citreiz 100, tad 1000 vai arī 1 utt.) Tā skolēns spēj atklāt, saprast un iegaumēt kardinālo un relāciju skaitļu principu. Tam ir izšķirīga nozīme matemātiskās attīstības procesā. Bez šo skaitļu principu pārvaldīšanas bērns nevar apgūt matemātisko rēķināšanu.
Pirmos soļus matemātikā var spert, piemēram, ar šādu spēles noteikumu: „Ja cilindriska ūdens glāze ir pilna līdz malām, tajā ir 10 malku." Bērnam, ņemot vērā iepildāmo daudzumu, sākumā aptuveni jānosaka atlikušie skaitļi no 1 līdz 9, lai pēc tam tas atklātu skaitli 1 - matemātikas „burvju malku”. Tā kā visi burvju malki ir pilnīgi vienādi, tad tagad ir iespējams precīzi izveidot arī visus citus skaitļus. Tādējādi bērns pētot, darbojoties un vērojot spēj saprast un iegaumēt kardinālo skaitļu principu. Nulli – vienu no svarīgākajiem skaitļiem – pavisam vienkārši var attēlot kā tukšu glāzi; citi matemātiskie materiāli to attēlot nespēj. Veicot eksperimentus spēles veidā, ar katra atsevišķā burvju malka palīdzību nepārprotami tiek atklāts relāciju skaitļu princips, uz kuru balstās visas matemātiskās darbības.
Īpaši izšķirīgs tas ir teksta uzdevumu izpratnei. Uzdevumā „Vienā akvārijā peld 15 zivis. Cik zivju peld 3 akvārijos?“ relācijas skaitļu princips ir dots netieši, tomēr tas neapšaubāmi ir nepieciešams pareiza atrisinājuma iegūšanai. „Kā gan var zināt,“ kāds varētu jautāt, „cik zivju peld katrā no abiem pārējiem akvārijiem?“, un viņam būtu taisnība!
Iekrāsota ūdens liešana ir ļoti saistošs process, pateicoties tā rotaļīgumam, tāpēc tas ir vienlīdz labi piemērots matemātisko spēju attīstīšanai kā vēl pavisam maziem, tā arī izteikti spējīgiem bērniem.
Rēķināšanā vāji skolēni ar tās palīdzību bez pūlēm gūst atziņas par matemātiskajām darbībām. Tomēr Wasserglasmethode® savu efektivitāti jo īpaši ir pierādījusi pamatskolas pēdējās klasēs, jo ar tās palīdzību uzskatāmi ir iespējams attēlot lielas un decimālas skaitļu telpas, rēķināšanu ar daļskaitļiem un procentiem, kā arī 1. un 2. pakāpes funkcijas, trigonometriskās funkcijas, to augšanas un dilšanas intervālus. Tā rēķināšanā vāji skolēni iegūst patiesu izpratni par matemātiku un tiem vairs nav jāiekaļ matemātika no galvas, ne arī tajā bezgala daudz jāvingrinās.
Laikā no pirmsskolas līdz ģimnāzijas absolvēšanai vairs nav nepieciešams mainīt materiālu. Laika gaitā ūdens liešanu kā darbību aizstāj kognitīvi, iekšēji attīstīti priekšstati, kuri bieži vien rēķināšanā vājajiem skolēniem ļauj galvā rēķināt pat labāk par saviem skolasbiedriem.
Tā, pamatojoties uz savu 7 gadu ilgo pieredzi, diagnostiskajiem pētījumiem un atkārtotām pārbaudēm, es varu apgalvot, ka manis attīstītā  Wasserglasmethode® tik tiešām palīdz pat smagākajos diskalkulijas gadījumos.