Wasserglasmethode®
diskalkulijas terapijai, kā arī matemātikas apmācībai jebkuram bērnam
Wasserglasmethode® ir pirmā metode visā pasaulē, kura piedāvā pilnu
matemātikas apguves komplektu. Tā ir balstīta zinātnē, sekmīga un viegli
apgūstama. Metodes ģeniālā un vienlaikus vienkāršā pieeja ir viegli
izskaidrojama:
Līdzšinējo garlaicīgo un nesekmīgo skaitīšanu vienā dimensijā aizstāj
darbošanās četrās dimensijās laikā un telpā – visas skaitļu telpas tiek
attēlotas, izpētītas un saprastas, ņemot talkā cilindriskas glāzes,
kuras tiek pildītas ar ūdeni.
Daudzi pēdējo 20 gadu laikā veiktie kognitīvās psiholoģijas pētījumi ir
pierādījuši, ka cilvēks pamatu pamatā labāk un efektīvāk spēj atrisināt
konkrētas un loģiskas, nevis abstraktas problēmas. Tas nozīmē, ka
konkrēta pieredze, ja vien tā ir loģiski pareiza, mums ļauj daudz
vieglāk abstrahēt problēmas un empīriski iegūtās zināšanas attiecināt uz
dažādām situācijām.
Sākumskolas mācību plāns, kurā bērnu pirmajai intensīvajai saskarsmei
ar matemātisko loģiku ir paredzēts izmantot dažādu priekšmetu
saskaitīšanu, ir abstrakts un pat maldinošs. Ja tiek strādāts ar
saskaitāmiem priekšmetiem, tad stingri ir definēts skaitlis „1”. Līdz ar
to aktivizēta tiek saskaitošā rēķināšana. Izmantojot izplatītākos
mācību un terapijas materiālus, mēs, tā teikt, provocējam matemātiskās
loģikas kļūdainu uztveri un drīzāk veicinām, nekā kavējam rēķināšanas
nespēju. Sekas ir vērojamas ļoti daudzu cilvēku rēķināšanas tehnikā –
matemātiskus saturus tie parasti iekaļ no galvas tikai formulu veidā un
shematiski. Ar metodi Wasserglasmethode® es esmu izveidojusi
rēķināšanas materiālu, kas nav saskaitāms un kā tāds automātiski palīdz
veidot intuitīvu sapratni par daudzumu. References lielums tiek definēts
(pilna glāze vienreiz ir 10, citreiz 100, tad 1000 vai arī 1 utt.) Tā
skolēns spēj atklāt, saprast un iegaumēt kardinālo un relāciju skaitļu
principu. Tam ir izšķirīga nozīme matemātiskās attīstības procesā. Bez
šo skaitļu principu pārvaldīšanas bērns nevar apgūt matemātisko
rēķināšanu.
Pirmos soļus matemātikā var spert, piemēram, ar šādu spēles noteikumu:
„Ja cilindriska ūdens glāze ir pilna līdz malām, tajā ir 10 malku."
Bērnam, ņemot vērā iepildāmo daudzumu, sākumā aptuveni jānosaka
atlikušie skaitļi no 1 līdz 9, lai pēc tam tas atklātu skaitli 1 -
matemātikas „burvju malku”. Tā kā visi burvju malki ir pilnīgi vienādi,
tad tagad ir iespējams precīzi izveidot arī visus citus skaitļus.
Tādējādi bērns pētot, darbojoties un vērojot spēj saprast un iegaumēt
kardinālo skaitļu principu. Nulli – vienu no svarīgākajiem skaitļiem –
pavisam vienkārši var attēlot kā tukšu glāzi; citi matemātiskie
materiāli to attēlot nespēj. Veicot eksperimentus spēles veidā, ar katra
atsevišķā burvju malka palīdzību nepārprotami tiek atklāts relāciju
skaitļu princips, uz kuru balstās visas matemātiskās darbības.
Īpaši izšķirīgs tas ir teksta uzdevumu izpratnei. Uzdevumā „Vienā
akvārijā peld 15 zivis. Cik zivju peld 3 akvārijos?“ relācijas skaitļu
princips ir dots netieši, tomēr tas neapšaubāmi ir nepieciešams pareiza
atrisinājuma iegūšanai. „Kā gan var zināt,“ kāds varētu jautāt, „cik
zivju peld katrā no abiem pārējiem akvārijiem?“, un viņam būtu taisnība!
Iekrāsota ūdens liešana ir ļoti saistošs process, pateicoties tā
rotaļīgumam, tāpēc tas ir vienlīdz labi piemērots matemātisko spēju
attīstīšanai kā vēl pavisam maziem, tā arī izteikti spējīgiem bērniem.
Rēķināšanā vāji skolēni ar tās palīdzību bez pūlēm gūst atziņas par matemātiskajām darbībām. Tomēr Wasserglasmethode® savu
efektivitāti jo īpaši ir pierādījusi pamatskolas pēdējās klasēs, jo ar
tās palīdzību uzskatāmi ir iespējams attēlot lielas un decimālas skaitļu
telpas, rēķināšanu ar daļskaitļiem un procentiem, kā arī 1. un
2. pakāpes funkcijas, trigonometriskās funkcijas, to augšanas un
dilšanas intervālus. Tā rēķināšanā vāji skolēni iegūst patiesu izpratni
par matemātiku un tiem vairs nav jāiekaļ matemātika no galvas, ne arī
tajā bezgala daudz jāvingrinās.
Laikā no pirmsskolas līdz ģimnāzijas absolvēšanai vairs nav
nepieciešams mainīt materiālu. Laika gaitā ūdens liešanu kā darbību
aizstāj kognitīvi, iekšēji attīstīti priekšstati, kuri bieži vien
rēķināšanā vājajiem skolēniem ļauj galvā rēķināt pat labāk par saviem
skolasbiedriem.
Tā, pamatojoties uz savu 7 gadu ilgo pieredzi, diagnostiskajiem
pētījumiem un atkārtotām pārbaudēm, es varu apgalvot, ka manis attīstītā
Wasserglasmethode® tik tiešām palīdz pat smagākajos diskalkulijas gadījumos.